T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
ANKARA / KIZILCAHAMAM - Kızılcahamam Rehberlik ve Araştırma Merkezi

Sıkça Sorulan Sorular

Sıkça Sorulan Sorular


1. BİLSEM’e gitme imkanı olmayan öğrencilere yönelik uygulamalarınız nelerdir?

BİLSEM’lere ulaşım imkanı bulunmayan ya da Bakanlığın belirlediği sınıf seviyesi dışında tanılaması gerçekleşen özel yetenekli öğrenciler, okullarında hizmet veren destek eğitim odalarından yararlanmaktadır. Ayrıca BİLSEM öğrencisi olan özel yetenekli öğrenciler de eğitim gördükleri okulun destek eğitim odasından yararlanabilmektedirler.
“Destek eğitim odası”, okul ve kurumlarda, kaynaştırma/bütünleştirme yoluyla eğitim uygulamaları kapsamında akranlarıyla birlikte aynı sınıfta eğitimlerine devam eden özel yetenekli öğrencilerin eğitim hizmetlerinden en üst düzeyde yararlanmaları amacıyla özel araç-gereçler ile eğitim materyalleri sağlanarak oluşturulmuş eğitim ortamlarıdır.


2. BİLSEM tanılama süreci ile ilgili öğrenciler tarafından hazırlık yapılmalı mı?
BİLSEM tanılama süreci ile ilgili herhangi bir hazırlık söz konusu değildir. Tanılama sürecini destekleyici hazırlık kursu, dershane, yayın vb. bulunmamaktadır.


3.BİLSEM’lere öğrenci seçimi nasıl yapılmaktadır?

BİLSEM’lere öğrenci seçimi Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü tarafından her yıl belirlenen sınıf seviyesine ve uygulama takvimine göre yapılmaktadır. Öğrenci seçim süreci;
• Sınıf öğretmenleri tarafından öğrencilerin gözlem formlarının yetenek alanlarına (genel zihinsel yetenek, görsel sanatlar ve müzik) göre doldurularak aday gösterilmesi,
• Öğrencilerin tablet bilgisayarlarla grup tarama uygulamasına girmesi,
• Öğrencilerin bireysel değerlendirmeye alınması olmak üzere üç aşamada gerçekleştirilmektedir.


4. Bilim ve sanat merkezi (BİLSEM) nedir?

Bilim ve sanat merkezleri; ilkokul, ortaokul ve lise çağındaki özel yetenekli öğrencilerin genel zihinsel yetenek, görsel sanatlar ve müzik alanlarında örgün eğitim kurumlarındaki eğitimlerini aksatmayacak şekilde bireysel yeteneklerinin farkında olmalarını ve kapasitelerini geliştirerek en üst düzeyde kullanmalarını sağlamak amacıyla açılmış olan bağımsız özel eğitim kurumlarıdır.
BİLSEM’lerin temel amacı özel yetenekli öğrencilere ilgi alanları doğrultusunda eğitim imkanı sunmak ve var olan kapasitelerini en üst düzeyde kullanmalarını sağlamaktır. Bu amaçla BİLSEM’lerde örgün eğitim sisteminden farklı olarak etkinlik temelli eğitim verilmekte, sınav yapılmamakta ve not sistemi bulunmamaktadır. Öğrenciler, örgün eğitime devam etmekte, okul dışı saatlerde BİLSEM’lere gelmektedirler. BİLSEM’lerde verilen eğitimin içeriğini; proje tabanlı eğitim, yaparak-yaşayarak öğrenme, alanında uzman öğretmenler tarafından verilen disiplinler arası eğitim programları oluşturmaktadır.
Merkeze kayıtları yapılan öğrenciler aşağıda belirtilen alanlarda eğitim programlarına alınırlar:
• Uyum: BİLSEM’e yeni kaydı yapılan öğrencilerin BİLSEM’e uyumunu sağlamak amacıyla öğrencilere kurumun, programların, öğretmen ve diğer öğrencilerin tanıtılmasına yönelik çalışmalar yapılmaktadır.
• Destek eğitim: Genel zihinsel yetenek alanında tanılanan ve uyum programını tamamlayan öğrencilerin geliştirmesi gereken temel becerileri tüm alan/disiplinlerle ilişkilendirmesini esas alan çalışmalar yapılmaktadır.
• Bireysel yetenekleri fark ettirme: Genel zihinsel yetenek alanında tanılanan ve destek eğitim programını tamamlayan öğrencilerin bireysel yeteneklerini fark etmeleri yönünde çalışmalar yapılmaktadır.
• Özel yetenekleri geliştirme: Müzik ve görsel sanatlar yetenek alanından uyum programını, genel zihinsel yetenek alanından ise bireysel yetenekleri fark ettirme programını tamamlayan öğrencilerin özel yeteneklerini geliştirmeye yönelik çalışmalar yapılmaktadır.
• Proje üretimi/yönetimi: Özel yetenekleri geliştirme programını tamamlayan öğrencilerin ilgi, istek ve yetenekleri doğrultusunda bir alanda/disiplinde grupla veya bireysel olarak proje çalışmaları yapmaları sağlanmaktadır.
Programları tamamlayan öğrencilere tamamladığı her programın sonunda merkez müdürlüğünce “Program Tamamlama Belgesi”  verilir.


5. Evde eğitim hizmetinden kimler yararlanır?

 

Zorunlu öğrenim çağındaki özel eğitme ihtiyacı olan öğrencilerden sağlık problemi nedeniyle en az 12 hafta süreyle örgün eğitim kurumlarından yararlanamayacağı ya da yararlanması durumunda sağlığı açısından risk oluşturacağı en az birisi ilgili daldan olmak üzere üç uzman tabip tarafından düzenlenmiş Durum Bildirir Sağlık Kurulu Raporunda belirtilen öğrencilere velinin yazılı talebi ve Özel Eğitim Değerlendirme Kurulu Raporu ile il veya ilçe özel eğitim hizmetleri kurulunun planlanması doğrultusunda ders yılı içinde evde eğitim hizmeti verilebilir.


6.Okulda yaşanan kriz durumlarında neler yapılması gerekir?

 

Eğitim Öğretim yılı başında okullarda kurulan Okul Psikososyal Koruma, Önleme ve Krize Müdahale Ekibi, okul ortamında bir kriz durumu yaşandığında yapılması gerekenleri planlar.  Durum okul içinde çözülemiyorsa krize yol açan durumla ilgili olarak İlçe Etkili Müdahale Ekibi’ne bilgi verilmelidir. İlçe ekibinden Ek-2 formu doldurularak destek istenir. Yaşanan kriz durumları için RAM rehberlik hizmetleri bölümünden müşavirlik alınabilir. 

Kriz durumu gizlilik gerektiren bir durumsa okul idaresi ve rehberlik servisi tarafından gereken planlama ve yönlendirmeler yapılmalıdır.

 

Psikososyal Koruma, Önleme ve Krize Müdahale Hizmetleri Yönergesi  için tıklayınız

 

7.Rehberlik ve psikolojik danışmanlık hizmetleri bölümünden nasıl randevu alınır?

 

Rehber öğretmeni olmayan okullarda idareci, sınıf öğretmeni yada branş öğretmeni E-rehberlik modülündeki “Psikolojik Destek Yönlendirme Formu”  girebilmektedir. Buradan ilgili öğretmenler kendi E-rehberlik modülünden gerekli yerleri doldurduktan sonra ve müdürün onayıyla başvurularını yapabilirler.

Rehber öğretmeni olan okullarda rehber öğretmen ve psikolojik danışmanlar E-rehberlik modülündeki “Psikolojik Destek Yönlendirme Formu” doldurup müdür onayıyla birlikte yönlendirmesi sağlar.

 

E-rehberlik sistemi üzerinden yönlendirmenin nasıl yapıldığına ulaşmak için tıklayınız.

 

 

8.Rehber öğretmeni olmayan okullarda okul RPD programını kim hazırlar?

Rehber öğretmeni olmayan okullarda RAM müşavirliğinde müdür yardımcısı tarafından hazırlanır. Hazırlanan program resmi yazı ile programa iletilir.

 

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 05.09.2024 - Güncelleme: 06.09.2024 09:07 - Görüntülenme: 74
Kaynak: https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_04/11165830_psikososyal_koruma_Ynleme_krize_mYdahale_hizmetleri_yYnergesi.pdf
  Beğen | 0  kişi beğendi